Ansvarsfullt spelande

Bolaget (såsom det definieras i användaravtalet) strävar efter att tillhandahålla en miljö för medlemmarna som befrämjar ansvarsfullt spelande. Vi vill inte bara ge våra medlemmar en underhållande spelupplevelse utan tar också vårt ansvar för att förhindra spelberoende och att minderåriga spelar hos oss.

Vi har infört följande policyer och verktyg för användningen av våra speltjänster:

Skydd för minderåriga

Skydd för minderåriga

I linje med den svenska spellagen tillåter bolaget inte personer under 18 år att delta i kasino- eller pokerspel.

Vårt kasino- och pokerrum är inte avsett att locka barn eller unga. Vi motarbetar aktivt personer under 18 år som försöker spela på våra webbplatser och spårar sådana minderåriga spelare. Vi använder sofistikerade verifikationssystem för att identifiera minderåriga som loggar in i programmet.

Vi är dock väl medvetna om att internet är lättillgängligt i många hem världen över. Därför måste spelföretag och föräldrar världen över samarbeta för att skydda minderåriga från hasardspel. För att skydda dina egna barn bör du installera filterprogram som blockerar minderåriga från att gå in på vissa webbplatser och öppna vissa program.

Nedan hittar du länkar till några sådana tjänsteleverantörer och program:

Cyber Patrol
GamBlock
Net Nanny
Gamban

Tips för föräldrar:

  • Lämna aldrig barn utan uppsikt vid datorn med kasino- eller pokerprogram öppna. Du måste vara extra försiktig för att se till att de inte kommer åt våra tjänster via dina enheter.
  • Skydda spelprogram med lösenord.
  • Tillåt inga barn under 18 år att delta i någon typ av spelverksamhet.
  • Håll användarnamn, lösenord och insättningsmetoder hemliga och utom räckhåll för barn.
  • Förklara för barnen att det är förbjudet enligt lag och att det kan vara skadligt för minderåriga att spela hasardspel.
  • Tidsbegränsa barnens internetanvändning.
  • Var extra försiktig ifråga om minderårigas användning av utrustning som mobila enheter.

Tyvärr är inga system vattentäta. Om du känner till någon som är under 18 år och registrerad hos oss ber vi dig att omedelbart kontakta vår operativa avdelning på operations@888.se.

Förhindrande av spelmissbruk

Bolaget är medvetet om att även om majoriteten av spelarna spelar för nöjes skull finns ett litet fåtal människor som kan bli besatta av de potentiella vinsterna från våra spel. Även om det enligt olika undersökningar bara handlar om en mycket liten procentandel av den vuxna befolkningen som upplever problem med spelande, så tar vi detta på stort allvar. Därför har vi vidtagit följande åtgärder:

  1. Bolagets anställda genomgår utbildning i metoder att identifiera spelare som är minderåriga eller lider av spelberoende och att vidta lämpliga åtgärder i sådana fall.
  2. Vi har infört ett program som är enkelt att använda där spelare som behöver vår hjälp själva kan be att få sitt spelkonto spärrat. På spelarens begäran stänger vi alltså av spelarens medlemskap och hindrar spelaren från att komma in på vårt pokerrum eller kasino. Vid registrering och vid varje inloggning tillser vi att en verifikation görs gentemot www.spelpaus.se
  3. Spelare kan själva bestämma en högsta möjliga insättningsgräns samt tid för inloggning.
  4. På spelares egen begäran stryker vi deras namn från vår e-postlista.

Glöm inte!

  • Hasardspel är underhållning. Spela inte för att bli rik snabbt eller för att betala av skulder.
  • Hasardspel är turspel. Det finns inga recept för garanterade vinster.
  • Var noga med att se till att beslutet att spela alltid är ditt eget.
  • Spela aldrig för att vinna tillbaka tidigare förluster.
  • Kontrollera regelbundet i kassan hur mycket pengar du gör av med.
  • Se till att du kan reglerna för de olika spelen du spelar.

Glöm inte att hasardspel, i likhet med mycket annat i livet, lämpligen spelas med måtta. Överdrivet spelande kan få katastrofala följder.

Rådgivning och hjälp

Du kan också söka professionell hjälp från följande organisationer:

Stödlinjen
Gamblers Anonymous
National Council on Problem Gambling
Gambling Therapy Helpline


Självvalda spelgränser

Som ett led i vår policy ger vi medlemmarna möjlighet att begränsa de belopp som de satsar på våra webbplatser. Du måste sätta en personlig insättningsgräns och du kan be om att få justera den när du vill. Det är bara att ringa vår medlemssupport så hjälper de dig att ställa in dina gränser. Du kan också fastställa insättningsgränser (och kan när som helst be att få dem justerade) online i kassan.

Tänk på följande för att få en uppfattning om hur stor din spelbudget bör vara:

  1. Fastställ hur mycket du är beredd att förlora innan du börjar spela.
  2. Notera hur ofta du spelar.
  3. Notera hur länge du spelar varje gång.

Efter att du tänkt på dessa saker kan du uppskatta hur mycket du tillåter dig själv att sätta in per dag, vecka och månad.

I de fall då de begränsningar som vi har fastställt för dig och ditt konto är lägre än den insättningsgräns som du har ställt in, ska de gränser som vi har bestämt gälla.

Om du är orolig över dina spelvanor eller misstänker att du lider av spelberoende kan du testa dig här.

Kontobegränsningar, självavstängning och ”Ta en paus”

Om du vill ta en paus och tillfälligt sluta använda kontot kan du begära något av följande:

  • Att få ta en paus i en dag.
  • Att få ta en paus i två dagar.
  • Att få ta en paus i sju dagar.
  • Att få ta en paus i fjorton dagar.
  • Att få ta en paus i en månad.
  • Att få ta en paus i sex veckor.

Under perioder när du tar en paus spärrar vi ditt konto. Du kan begära att ta en paus genom att kontakta vår medlemssupport på Kontakt@888.se eller genom att klicka här.

Om du någon gång blir orolig över ditt spelande kan du begära självavstängning under en period på minst sex månader eller på obestämd tid. Om du väljer självavstängning av de webbplatser som vi driver stänger vi av ditt konto (förutsatt att vi upptäcker det) i enlighet med användaravtalet och tillämpliga bestämmelser.

Du kan inte på något sätt upphäva spärren av kontot under självavstängningsperioden. Om du på nytt vill aktivera kontot efter självavstängningsperioden slut måste du ringa medlemssupporten och begära att kontot åter aktiveras. I så fall fortsätter avstängningen att gälla i ytterligare en dag innan du får tillgång till kontot. Om du har avstängt dig själv på obestämd tid kan du inte återkalla avstängningen förrän efter 12 månaders avstängning. För undanröjande av tvivel, ”Ta en paus”-perioder omfattas inte av någon aktiveringsfördröjning.

Du har möjlighet till självavstängning på de webbplatser som vi driver genom att (i) klicka på respektive självavstängningslogo på webbplatsen; eller (ii) kontakta medlemssupporten på Kontakt@888.se. Vidare har du möjlighet till självavstängning via www.spelpaus.se, där du kan stänga av dig från alla licenserade spelbolag i Sverige.

Vi uppmanar dig att kontakta medlemssupporten för att se till att kontot hos oss är spärrat och du bör också överväga att spärra dina konton hos alla andra nätspelsföretag, eller att stänga av dig själv via www.spelpaus.se.

Du kommer inte att tillåtas att öppna eller använda ett nytt konto på någon av de webbplatser som drivs av oss under tiden som du är självavstängd, utan först när självavstängningsperioden är över och du begär att åter få öppna det aktuella kontot. Om du bryter mot ovanstående äger vi rätt att blockera alla nya konton du öppnar på andra webbplatser som drivs av oss, förverka eventuella medel som du sätter in (eller tidigare har satt in) och ska inte vara skyldiga att återbetala några medel som du har satsat eller vunnit via sådana konton.

Observera att din begäran om självavstängning, genom att kontakta vår medlemssupport, kan ta upp till 72 timmar att handlägga. Självavstängning här är omedelbar, medan det kan ta en viss tid då begäran om självavstängning görs via www.spelpaus.se, som ligger utanför 888s kontroll.

Obs! Om du godtar att få automatiska meddelanden (s.k. push-meddelanden) på internet eller laddar ner något av våra appar till din enhet från Apple AppStore eller direkt från vår webbplats och godtar push-meddelanden kan du inte blockera dessa meddelanden, även om du valt självavstängning på någon av de webbplatser som drivs av företaget. Det enda sättet att förhindra sådana meddelanden är genom att ändra inställningarna på enheten.

Om du inte är säker på att begära självavstängning kan du ställa dig själv följande fyra frågor:

  • Stör spelandet ditt arbete eller andra uppgifter du har ansvar för?
  • Försöker du vinna tillbaka tidigare spelförluster?
  • Håller du på att återhämta dig från någon form av beroendetillstånd?
  • Spelar du när du är påverkad av alkohol eller andra ämnen?

Om du svarat ja på åtminstone en av frågorna ovan rekommenderar vi att du begär självavstängning och att du söker professionell hjälp. Du kan också använda följande programvara för att spärra datorn så att den inte kan öppna webbplatser som erbjuder nätspel:
www.spelpaus.se
Cyber Patrol
GamBlock
Net Nanny

Spelhistorik

Om spelhistoriken inte visas i själva spelet kan du alltid visa den på kontosidan.

Användning av våra verktyg för socialt ansvar

Du får endast använda våra verktyg för socialt ansvar enligt villkoren i denna policy för ansvarsfullt spelande och enligt vad som gäller för dig. Vi har inte möjlighet att behandla förfrågningar som gäller användning av våra verktyg för socialt ansvar via andra medier (till exempel via sms, WhatsApp eller sociala medier som Facebook).

Support

Klicka här om du behöver mer hjälp.


Copyright © 2019 888 Sweden Limited, organisationsnummer C 87403, ett dotterbolag ägt av 888 Holdings PLC.

888 Swedens verksamhet bedrivs från Level G, (Office 1/4241), Quantum House, 75, Abate Rigord Street, Ta' Xbiex XBX 1120, Malta; e-mail: kontakt@888.se; tel. +442038870422.

Sedan den 1 januari 2019 är Spelinspektionen licens- och tillsynsmyndighet för 888 Sweden Limited (licenstid 1 januari 2019 – 31 december 2023).

Vi tror på ansvarsfullt och säkert spel online.